Coca-Cola OPEN: In friscussie met een frisdrank producent

Toevalligerwijs viel werelddiabetesdag vorig jaar samen met een uitnodiging uit een onverwachte hoek die veel te maken heeft met onze missie als Dia-Be-Smart. (Diabeten en hun directe omgeving van onderbouwde, bruikbare en feitelijk juiste informatie voorzien en daarmee het leven met diabetes iets makkelijker maken). 

Friscussie voeren

 

Het ging om niemand minder dan Coca-Cola Nederland, die Sebastiaan benaderde om deel te nemen aan een OPEN-sessie. Een middag waar gediscussieerd en gebrainstormd werd door verschillende professionals, vanuit allerlei hoeken (grote spelers binnen de horeca, wetenschappers, productontwikkelaars, bloggers). Een kans om ons als type 1 diabeten te vertegenwoordigen, onze stem te laten horen. Kans om te reageren op de toekomstplannen van dit grote bedrijf. Een van hun doelen sprak ons voornamelijk aan: ‘Het is ons doel om minder calorieën te verkopen en meer keuze te bieden. Minstens 50% van ons verkoopvolume moet tegen 2025 uit caloriearme en calorievrije producten komen’.

Coca-Cola OPEN sessie in Amsterdam

Daar was vorig jaar al wat van te merken. Sprite met suiker is niet meer te koop in Nederland. Heel chill als je het ons vraagt, maar we kunnen ons ook voorstellen dat er mensen zijn die hier anders over denken. Onlangs lag de Type-1 community in het buitenland bijvoorbeeld overhoop omdat het drankje Lucozade haar recept had aangepast. Zoals wij hier met Dextro rekenen deden zij dat met het drankje. Ineens zat er nog maar de helft van de normale hoeveelheid suiker in. Paniek. Zoetstoffen en suikervervangers blijven ook onderwerpen waar mensen verdeelde en uitgesproken meningen over hebben.

Vandaar dat aan de kant van de consument én aan de kant van de producent vragen ontstaan.

Pour some sugar on me

 

Net zoals wij (Sebastiaan en Annelot) ziet Coca-Cola dit. Er blijven veel onzekerheden rondom suikers maar ook rondom zoetstoffen. Maar is dit wel terecht? Sebastiaan zijn ervaring is dat hij al 12 jaar lang, zeker in het begin, zijn keuze voor light moet ‘verdedigen’. Van ‘maar daar zit net zoveel suiker in maar dan verborgen’ tot ‘light lokt een insulinereactie uit’ (was het maar zo’n feest!). Uit het voorstel van Coca-Cola om samen te werken kwam naar voren dat ze ons graag willen helpen bij het beantwoorden van vragen die er spelen rondom frisdrank. In onze missie om stigma’s te doorbreken en diabeten en hun directe omgeving van feitelijk juiste informatie te voorzien zagen wij daar onze kans schoon om een samenwerking aan te gaan.

Behind the scenes

 

Om een letterlijk kijkje in de keuken te komen nemen mocht Sebastiaan daarom in maart samen met een groep bloggers en journalisten een bezoek brengen aan het Research & Development center in Brussel. Daar zag hij wat voor werk er bij productontwikkeling komt kijken. Het duurde bijvoorbeeld bijna 4 jaar om een drankje als Fanta Orange 30% minder suiker te laten bevatten. Belangrijk is daarbij dat er niks aan de smaak verloren gaat. We mochten zelf proeven, een eigen drankje maken en wederom onze stem laten horen.

Dat is leuk, maar wat kunnen wij hier nou mee?

 

Ik (Sebastiaan) wil namens dus samen met jullie (onze trouwe lezers) op zoek naar wat voor vragen er liggen, en gaan we op zoek naar antwoorden. Het moet dus zeker niet lijken alsof ik vanuit Dia-Be-Smart jullie aan willen sporen meer Coca-Cola te drinken. De bedoeling van de samenwerking is vooral om op grotere schaal te inventariseren wat voor vragen er spelen rondom frisdrank en gezondheid. Voor mij de kans om daar mijn kennis en ervaring op gebied van type 1 diabetes aan toe te voegen.

Dus, onze vraag aan jullie, wat zouden jullie graag willen weten? Wat voor onduidelijkheden zijn er over frisdrank en wat voor antwoorden moeten wij voor jullie gaan zoeken? Denk aan productontwikkeling, in de fabriek, bij wetenschappers, bedenk het maar, en wie weet kunnen we onduidelijkheden de wereld uithelpen, voor én met jullie!

Reageer onder de post op Facebook, stuur ons een DM via Instagram, of mail naar diabesmartcoaching@gmail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *