Coca Cola OPEN: Vraag en antwoord

Deze blog is een vervolg op ‘In friscussie met een frisdrank producent’. Mocht je die nog niet gelezen hebben, check die dan vooral nog even! Ik leg daarin mijn samenwerking met Coca-Cola Nederland uit, waarvoor ik op zoek ging naar vragen en antwoorden rondom bijvoorbeeld productontwikkeling. In deze blog deel ik de antwoorden die communicatie manager Kirsten van Coca-Cola op onze vragen gaf (zowel die van mij als die van jullie)!

Een
paar weken geleden vroeg ik jullie, wat jullie nu altijd al hebben willen weten
over frisdranken en de ontwikkeling daarvan. Jullie vragen gingen vooral over
het aanbod van drankjes, bijvoorbeeld de beschikbaarheid in de supermarkt en
horecagelegenheden. Er kwamen kritische opmerkingen omtrent zoetstoffen, en er
werd gelukkig ook aan het milieu gedacht! Wat betreft het hoofdstuk
zoetstoffen, merkte ik dat de meningen verdeeld zijn. Voor informatie over dit
onderwerp verwijs ik je graag naar het Kenniscentrum
Zoetstoffen
. Op basis van wat zij schrijven is iedereen vrij te kiezen voor
wat wel of niet goed voelt. In mijn ervaring, en van wat ik geleerd heb zijn
zoetstoffen bij normaal gebruik volkomen veilig.

Met
jullie vragen op zak ging ik in gesprek met Kirsten, op zoek naar antwoorden.
Staat jouw vraag er niet tussen of schiet je iets nieuws te binnen? Laat het
mij vooral weten! Dan kan ik nog het meenemen in de laatste deel van dit
drieluik.

Waar wordt het aanbod van light
producten op gebaseerd, zowel in horecagelegenheden als in de supermarkt? 

Kirsten: “Coca-Cola
Nederland hanteert als vuistregel: naast iedere volsuikerhoudende drank, moet een
light variant te vinden zijn. Zo kan de consument bewust kiezen. Ook zie je dat
bijna alle nieuwe introducties die wij doen, suikervrij zijn. Dit jaar in
Nederland alleen al kwamen 15 nieuwe drankjes met weinig of geen calorieen op de
markt. Om ervoor te zorgen dat de consumenten die suikervrije dranken ook
daadwerkelijk gaan proeven, gaan waarderen en vaker een meer verantwoorde keuze
maken als ze zin hebben in frisdrank, doet Coca-Cola aan promotie. In onze
marketing worden met name de suikervrije opties gepromoot, we zetten er zeker
75% van ons marketingbudget achter. Ook samplingacties zijn in de meeste
gevallen suikervrij. Tenslotte zie je dat Coca-Cola steeds meer dranken herformuleert
tot caloriearme of calorievrije opties. Zoals Sprite; dat is een volledig
suikervrij merk geworden in Nederland. De smaak van de suikerhoudende Sprite
won het niet meer van zijn suikervrije tegenhanger. Dat zijn echt mooie
innovaties.”

Na het bezoek aan het Research &
Development lab in Brussel, vroeg ik mij af wat er aan research en
productontwikkeling nodig is om een product light te maken?

“Zoals
je daar kon zien, wordt er dag in dag uit gewerkt aan het ontwikkelen van
nieuwe recepturen en het optimaliseren van bestaande formules. Testen van
nieuwe zoetstofcombinaties is daar onderdeel van. Het is niet zo simpel als
zomaar suiker uit een drankje halen en er een zoetstof voor in de plaats
zetten. Elementen als het mondgevoel, de duur van de werking van zoetheid, de
nasmaak, en de benadering van de ‘originele’ smaak van een bestaande frisdrank spelen
een belangrijke rol hierin. Als we een recept gevonden hebben, gaan we het
eerst goed testen onder consumenten om zeker te weten dat zij het lekker
vinden. Dat kost tijd. Een voorbeeld daarvan is Fanta: voor de vernieuwde Fanta
Orange (30% minder kcal) ging 4 jaar aan testen en het onderzoeken van meer dan
100 prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties vooraf voordat we
de ‘winnende’ formule hadden.”

Een vriendin van een volger zet zich
in om zero-waste te leven, zij vroeg zich af waarom er nog steeds zoveel
plastic gebruikt wordt. Is bijvoorbeeld glas geen blijvende optie?

“Net
als de glazen fles, is onze PET-fles 100% recyclebaar. Daarnaast is het lichter
in het vervoer en een veilige en slimme verpakking voor mensen die bijvoorbeeld
onderweg zijn. Maar waarom gooien we glazen flessen doorgaans netjes in de
glasbak, en doen we zoiets niet standaard met plastic flesjes? Op zich zijn we
al goed bezig: van de grote PET-flessen met statiegeld komt in Nederland 90-95%
terug, en van de kleine PET-flessen is dit zo’n 70%. Maar we moeten er samen
voor zorgen dat dit 100% wordt. Gooi je PET-flesjes dus altijd in een plastic
heroes bak voor recycling. Wij gebruiken het materiaal bijvoorbeeld weer om
nieuwe flessen van te maken! Meer info over bakken bij jou in de buurt vind je
op www.plasticheroes.nl.”

Tenslotte vroeg iemand zich af of er
ook minder koolzuur in frisdrank kan, omdat zij hier vaak last van krijgt.

“Prik
en frisdrank zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een Coca-Cola zonder prik
is geen Coca-Cola. Naast de traditionele frisdranken introduceert Coca-Cola
steeds meer ‘stills’ zoals we dat noemen: drankjes zonder prik. Zoals Fuze Tea,
onze biologische ijsthee Honest en Smartwater. Volgend jaar zal je meer nieuwe
introducties zonder prik van Coca-Cola in de markt zien verschijnen.”

De
antwoorden op de vragen die ik samen met jullie heb gesteld vond ik voldoening
geven. Ik snap dat er niet in elke horecagelegenheid mijn favoriete light
drankje kan liggen. En ook dat het tijd kost om het perfect smakende
alternatief te ontwikkelen. Het aanbod van light drankjes zal over tijd
uitgebreid worden, dus daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Ik vind het
wel tof dat Coca-Cola een actieve rol probeert aan te nemen en dus suiker uit
drankjes wil halen en aan het milieu denkt. Ze nemen verantwoordelijkheid, iets
wat ook bij ons als consumenten ligt, bijvoorbeeld over het weggooien van je
plastic flesjes. In mijn ervaring is het fijn dat onze input gehoord wordt door
zo’n groot bedrijf als Coca-Cola. Zeker als ik als type 1 diabeet een stem kan
zijn voor een groep die best wat meer vertegenwoordigd mag worden.

Het
hierboven omschreven gevoel had ik afgelopen 13 november ook, toen ik bij de
tweede OPEN-sessie werd uitgenodigd. Ik mocht deelnemen aan een sessie met
wederom een tafel vol slimme en hard werkende mensen. Ditmaal ging het over
etiketten. We mochten onze mening geven over de verandering aan etiketten die
in ontwikkeling is. Daar heb ik bijvoorbeeld kunnen benadrukken dat het voor
ons van levensbelang kan zijn voedingswaarden
te weten. Als een etiket hierbij kan helpen scheelt dat wat denkwerk! Het
lijkt erop dat dit er ook aan zit te komen: daarover meer in de laatste blog, Kleur
bekennen aan etiketten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *