Coca-Cola OPEN: Kleur bekennen aan etiketten

Al het goede komt in drieën, maar aan al het goede komt ook een eind! Zodoende is dit de laatste van de 3 blogs die ik in mijn samenwerking met Coca-Cola schreef. Je kunt hier blog 1 en blog 2 terugvinden.

Hoewel we vandaag de dag proberen minder labels aan mensen te hangen, is dat voor producten onmisbaar: het etiket. Voor ons als diabeten bijvoorbeeld, om de juiste dosis insuline te berekenen voor het aantal totale koolhydraten (en nee, dus niet alleen suiker) in een product. Maar ook voor iemand met coeliakie, om te zien of er (sporen van) gluten in een product zitten. Al dit soort informatie moet in Nederland op een etiket staan. Daar zijn regels over. De doorsnee consument kijkt tegenwoordig ook kritischer naar etiketten, bijvoorbeeld door zich af te vragen hoeveel van de afgebeelde aardbeien op de verpakking er daadwerkelijk in zitten.

Op 13 november 2018 mocht ik wederom een OPEN-sessie van Coca-Cola bijwonen. Ditmaal op een gave locatie met uitzicht op de Erasmusbrug. Ook hier ging Coca-Cola in gesprek met allerlei verschillende partijen. Denk hierbij aan inkopers van supermarkten, horeca-eindbazen en voedingswetenschappers. Maar bijvoorbeeld ook (food) bloggers en de Metro. Nogal tof dus. Er werd aangekondigd dat etiketten van Coca Cola een extra kleurtje krijgen.

 

Zo ziet dat er dus uit (foto: NRC)

Coca-Cola spant zich in om de etiketten aan te passen, zodat de consument op een makkelijkere manier een betere keuze kan maken. “We geloven in het belang van duidelijke en zinvolle informatie op de voorkant van onze verpakkingen, die kan helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes. Daarom wijzigen we in Nederland de labels van een aantal Coca-Cola producten om het kleurgecodeerde etiketteringssysteem te testen”, vertelt Kirsten van Zandwijk, Coca-Cola.

Het kleurgecodeerde etiketteringssysteem voegt kleuren toe aan het al bestaande systeem. De oplettende consument weet dat er op veel verpakkingen in kleine zwart-witte blokjes op de voorkant voedingswaarden staan. Vaak zijn dit: totale kcal, suikers, vetten en zout. Dit gebeurt in zowel grammen als percentages van de RI (Referentie Inname). De volgende, en naar mijn idee fijn ogende stap, is dat dit in de toekomst in kleur aangegeven wordt. Zit er veel suiker in een product? Dan staat suiker in het rood. Zit er 0 gram vet in het product? Dan staat dit op een blikje frisdrank bijvoorbeeld in een groen vierkantje. Een verkeerslicht om het zo maar even te noemen.

Best tof, want dan kun je in één keer zien (zonder meteen achterop alles te moeten lezen) of iets voor mij een juiste keuze is. Het stimuleert de minder bewuste consument misschien ook wel op een makkelijke manier beter te weten wat je eet en drinkt. Als zo’n systeem aanzet tot nadenken en resulteert in vaker laag calorische dranken in plaats van de suikerrijke varianten, is dat naar mijn idee gezondheidswinst.

Er zijn ook minder positieve geluiden, namelijk dat het scoresysteem mensen op een verkeerd been zou kunnen zetten. Een blikje Coca-Cola regular krijgt namelijk in dit systeem groene vakjes voor bijvoorbeeld vet en zout, waarbij suiker dan de enige rode kleur krijgt. Het zou dan kunnen zijn dat mensen, doordat groen de overhand heeft, denken dat een product nog steeds gezond ‘scoort’. Ik denk echter dat dit wel meevalt en de kleurtjes vooral een trigger kunnen zijn om toch even op de achterkant te kijken hoe het nou zit. Er is echt wel onderzoek aan vooraf gegaan.

Kirsten van Zandwijk legt uit: “De aanloop naar pilots, zoals in Nederland en een flink aantal andere landen, is gedaan in afstemming met de Europese commissie. Zij willen graag zien hoe systemen werken en hebben behoefte aan real life data. Coca-Cola heeft toegezegd een relevante pilot te draaien met voldoende merken en verpakkingen per pilotland. Het uiteindelijke doel is helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes, waarin we niet pretenderen de heilige graal te hebben gevonden, maar ons wel inspannen om bij te dragen aan meer kennis en ervaring.”

Terug naar de OPEN-sessie van november; naar wat ik heb gezien kan ik concluderen dat frisdrank nog steeds binnen een bewuste levensstijl kan passen. De verantwoordelijkheid om dit ook echt te bewerkstelligen wordt naar mijn idee echter door meerdere partijen gedragen. Denk naast de consument ook bijvoorbeeld aan de overheid, producent, reclamemakers of inkopers en aanbieders in de horeca en supermarkten. Hoe je als consument verantwoordelijkheid kan dragen ligt deels ook bij je kennis. Naar mijn idee: blijf consumentenkennis op de agenda pushen. Als de overheid in een reclameblok belangrijke boodschappen mee kan geven, kan een grote multinational dit ook. Als een hagelslagmerk interessante weetjes of moppen op een label kwijt kan, kunnen colaflessen ook best wel van wist-je-datjes voorzien worden. Het hoeft niet in één week, maar langzaam aan en op alle kanalen informatie blijven verspreiden is een nobel streven.

Zo kunnen mensen niet alleen een bewuste keuze maken, maar vooral ook een goed geïnformeerde.

Het kleurgecodeerde etiketteringssysteem zet dan hopelijk ook aan tot dialoog, bewustzijn en discussie. Vanuit daar kunnen we elkaar weer meer leren. Wat denken jullie van de vernieuwde labels? Laat het weten in een reactie!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *